Nuove applicazioni di Realtà  Aumentata per il learning by interacting.

Autori

  • Paolo Clini
  • Emanuele Frontoni Università  Politecnica delle Marche
  • Berta Martini Università  degli Studi di Urbino Carlo Bo
  • Ramona Quattrini Università  Politecnica delle Marche
  • Roberto Pierdicca Università  Politecnica delle Marche

DOI:

https://doi.org/10.48258/arc.v8i1.1409

Parole chiave:

Realtà  aumentata, digital learning, museo, mobile, digitalizzazione

Abstract

The adoption of innovative tools and new chains of digitization, represent an
unavoidable base of knowledge towards a more clear understanding of our cultural heritage.
The article presents a research work conducted for the development of a mobile
application, specifically developed according to the paradigm of learning by interacting.
The contents of the application, released by Università  Politecnica delle
Marche for the Galleria Nazionale delle Marche have been scientifically validated
by a team of experts of the Gallery; besides, they came from high resolution acquisition, which are the backbone of all the functionalities of the app. Thanks to the monitoring of the user experience and to the standardization of the contents, the application is performing and user centered at the same time.
This work paves the way for a multidisciplinary reflection over our digital cultural heritage, and contributes to spread methods and adaptive for the communication, facilitating the adoption by museums and cultural institutions.

Biografia autore

Ramona Quattrini, Università  Politecnica delle Marche

 



Riferimenti bibliografici

Bacca J., Baldiris S., Fabregat R., Graf S. & Kinshuk (2014). Augmented reality trends in education: a systematic review of research and applications. Journal of Educational Technology & Society 17 (4), 133-149

Bae, H., Golparvar-Fard, M., & White, J. (2013). High-precision vision-based mobile augmented reality system for context-aware architectural, engineering, construction and facility management (AEC/FM) applications. Visualization in Engineering, 1 (1), 1.

Clini, P., Valazzi, M., Quattrini, R., Razionale , A., Plescia, G., & Sagone, L.

(2012). Tecniche speditive per la realtà aumentata nell'analisi, comunicazione e musealizzazione del patrimonio storico artistico. La città Ideale di Urbino. Colore e Colorimetria Contributi Multidisciplinari. Sant'Arcangelo di Romagna: Maggioli editore.

Chang Y., Hou H., Pan C., Sung Y., Chang K. (2015). Apply an Augmented

Reality in a Mobile Guidance to Increase Sense of Place for Heritage Places. Educational Technology & Society 18 (2), 166–178.

Damiano, E. (2013). La mediazione didattica. Per una teoria dell'insegnamento, FrancoAngeli.

Frontoni, E., Pierdicca, R., Quattrini, R., & Clini, P. (2016). Improving the

Development of AR Application for Artwork Collections with Standard Data Layer, in A. M. Lucio Tommaso De Paolis (a cura di), Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics, 435-443.

Grimaldi, M. & Natale, M.T. (2016). Quando le app sono al servizio del patrimonio culturale. Digitalia, volume unico, 70-90.

Gee, J.P. (2007). What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy. Palgrave McMillan.

Lozzi, R. (2016). Il tablet NOVA per la fruizione e l'accessibilità museale.

Archeomatica, 7 (3), 22-25.

Mammarella, N., Cornoldi, C. & Pazzaglia, F. (2005). Psicologia dell'apprendimento multimediale. Il Mulino.

Mayer, R. E. & Anderson, R. B (1992). The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of educational Psychology 84 (4), 444-452.

Mayer, R. (2000). Intelligence and Education, in R.J. Sternberg (a cura di), Handbook of Intelligence, Cambridge University Press, 519-533.

Mayer, R. (2001). Multimedia Learning. Cambridge University Press.

Martini, B. (2016). Dispositivi ICT e musei. Efficacia formativa dell'esperienza di fruizione, in B. Martini (a cura di), Il Museo sensibile, Franco Angeli, 18-45.

Naspetti, S., Pierdicca, R., Mandolesi, S., Paolanti, M., Frontoni, E., & Zanoli, R. (2016). Automatic Analysis of Eye-Tracking Data for Augmented Reality Applications: A Prospective Outlook. In International Conference on Augmented Reality, Virtual Reality and Computer Graphics (p. 217-230). Springer International Publishing.

Osservatorio Innovazione Digitale nei Beni e Attività Culturali, (2017). Beni e attività culturali l'alba del rinascimento digitale. Politecnico di Milano, Osservatori digitali.net

Quattrini, R., Pierdicca, R., Frontoni, E., & Clini, P. (2015). Mobile e realtà

aumentata al Palazzo Ducale di Urbino: il Museo è digitale. Archeomatica, 6(1), 33-38.

Rubino, I. (2014). "Step by step 2.0”– Un'applicazione mobile per esplorare Palazzo Madama-Museo Civico d'Arte Antica (Torino), in Archeomatica, 5 (2), 28-3

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-06-07

Come citare

Clini, P., Frontoni, E., Martini, B., Quattrini, R., & Pierdicca, R. (2017). Nuove applicazioni di Realtà  Aumentata per il learning by interacting. Archeomatica, 8(1). https://doi.org/10.48258/arc.v8i1.1409