Experimental methodologies in the conservation of design objects. Case studies from the RECOPLART Project
DOI:
https://doi.org/10.48258/arc.v9i2.1553Parole chiave:
Ebena, polystyrene, polyetherurethane, urea resin, restoration, designAbstract
The RECOPLART Project has allowed for the study and restoration of 28 objects of the Plart Collection, selected according to four parameters: relevance of historical aspects, design type, condition of the object and type of material used.
Four case studies were selected based on the different materials and degradation signs they presented: a tobacco box, produced by Ebena (Belgium) during the 1920s, in pre-industrial plastic Ebena; Fusillo, prototype of a floatation toy designed by Keith Mascheroni in 2006, in painted poly-ether-urethane; the lamp Metropolight, designed by J. Roth, produced by Design M in 1971, in expanded polystyrene; a table lamp, produced in England in the 1930s, in ureic resin.
The Project involved an initial survey phase including the study of historical and artistic aspects, the identification of materials and the compilation of a conservation report. Secondly, restoration procedures were carried out aiming at re-establishing the aesthetic and formal unity of the objects and attempting to respect the concepts of minimal intervention, compatibility, reversibility, and durability.
Riferimenti bibliografici
Abram S., ed. (2014) The conservation of design. Reflections and experiences on the
study and preservation project of the Historical Collection of the Compasso d'Oro
Award, Turin: Allemandi & C.
Baroni D. (1981) L'oggetto Lampada - Forma e funzione, Milan: Electa
Bechtold T., ed., (2011) Future Talks 009: The conservation of modern materials
in applied arts and design, Munich: Die Neue Sammlung, The International Design
Museum
Bechtold T., ed., (2013) Future Talks 011: Technology and conservation of modern
materials in design, Munich: Die Neue Sammlung, The International Design Museum
Cassese G., ed. (2016) The future of the contemporary - Conservation and restoration
of design, Rome: Gangemi Editore
Cecchini C. & Petroni M. (2015) Plastic Days - Materiali e design, Milan: Silvana Editoriale
Chiantore O. & Rava A. (2005) Conservare l'arte contemporanea - Problemi, metodi,
materiali, ricerche, Milan: Mondadori Electa
Di Noto A. (1984) Art Plastic designed for living, New York: Abbeville Press
Di Pasqua P. (2015) Intervista a Gaston Vermosen, Plart Musem Archives
Di Pasqua P. (2015) Intervista alla INGO MAURER GmbH, Plart MusemA rchives
Di Pasqua P. (2015) Intervista a Keith Mascheroni, Plart Musem Archives
Di Pasqua P. (2015) Utilizzo del polistirene espanso in campo artistico, Plart Musem
Archives
Katz S. (1978) Plastics Designs and Materials, London: Studio vista London
Kopal. (n.d.), Retrieved October, 2015 from the website http://www.materialarchiv.
ch/#/detail/820/kopal
Lavedrine B., Fournier A. & Martin G., ed., (2012) Preservation of Plastic Artefacts in
Museum Collections, Belgium: Èditions du Comité des travaux historiques et scientifiques
Ormsby B.A., Learner T.J.S. & Foster G.M. et al. (2007) Wet cleaning acrylic emulsion
paint films: an evaluation of physical, chemical and optical changes. Proceedings
from the Modern Paint Uncovered Symposium, Tate Modern, London, May 16-19,
, Learner T.J.S., Smithen P., Krueger J.W. et al, Los Angeles: Getty Publications
Shashoua Y. (2008) Conservation of plastics - Materials science, degradation and preservation,
Oxford: Butterworth-Heinemann
van Oosten T. (2011) Pur Facts - Conservation of polyurethane foam in art, Amsterdam:
Amsterdam University Press
Urea formaldehyde. (n.d.), Retrieved October, 2015 from the website http://plastiquarian.
com/?page_id=14236
Waentig F. (2004) Kunststoffe in der Kunst,, Petersberg: Michael Imhof Verlag
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).