PROCESSI DI ANALISI DELLA FORMA: SUPERFICI DIGITALI A CONFRONTO NEL PROCESSO DELLA CONSERVAZIONE
DOI:
https://doi.org/10.48258/arc.v1i1.116Abstract
Generally, the representation of heterogeneous surfaces with itsform and color study involves the creation of complex three-dimensionalmodels both for methodologies used in the acquisitionand metric information management and accuracy that you wantto obtain.The reproduction, used to create virtual models, supposes some issuesabout the meaning of the term: produce again an object meansto know it metrically with an accuracy defi ned a priori depending onthe chosen representation scale.The creation of a digital replica highlights a number of issues thatmust be analyzed to come to a suitable knowledge: the defi nition ofappropriate survey methodologies of sculptural elements in interventionareas (construction carried out on scaffolding); the availabletools for the characterization of forms depending on accuracyand payloads; the next step of data modeling including cleaning andfi ltering phase of raw data; the fi nal stage of presentation models.Riferimenti bibliografici
Plotino, 2000 ‘Enneadi', Traduzione ed introduzione di Giuseppe Faggin, Milano, Bompiani.
Benjamin, W 1966, ‘L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità tecnica. Arte e società di massa', Ed Einaudi, Torino.
Remondino, F & El-Hakim, S 2006, ‘Image-based 3D Modelling: A Review', The Photogrammetric Record, Volume 21, Number 115,September, pp. 269-291(23), Blackwell Publishing.
Fregonese, L, Monti, C, Taffurelli, L, Soggia, R & Fontanini, A 2007‘ La Conservazione Degli Apparati Architettonici E Decorativi Della "Scala Santa” Nel Complesso Del Palazzo Ducale In Mantova', ATTI 11a Conferenza Nazionale ASITA, Torino.
Fassi, F 2007 ‘3D Modeling Of Complex Architecture Integrating Different Techniques – A Critical Overview', 3D-ARCH 2007 Proceedings: 3D Virtual Reconstruction and Visualization of Complex Architectures , ETH Zurich, International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Vol. XXXVI-5/W47.
Achille, C, Brumana, R, Fassi, F, Fregonese, L, Monti, C, Taffurelli, L & Vio, E 2007 ‘Transportable 3d Acquisition Systems For Cultural Heritage. Reverse Engineering And Rapid Prototyping Of The Bronze Lions Ofthe Saint Isidoro Chapel In The Basilica Of San Marco In Venice',
The ISPRS International Archives of Photogrammetry, Remote
Sensing and Spatial Information Sciences AND The CIPA International Archives for Documentation of Cultural Heritage, Vol. XXXVI-5/ C53 AND XXI-2007, ISSN 1682-1750 AND ISSN 0256-1840, pp. 1-6.
Di Francesco, C, Lattanzi, D, Romoli, E, Sala, L, Colombo, C, Conti, C, Realini, M, - Fregonese, L, Boglione, E & Pagnin, P 2008 ‘Restaurare un restauro ottocentesco. La facciata principale ed il pronao della Basilica di Sant'Andrea a Mantova' Atti del convegno di Bressanone, "Restaurare i Restauri: metodi, compatibilità , cantieri”, ed. Arcadia Ricerche srl, pp. 791-800.
Fregonese, L, Taffurelli, L & Scaioni, M 2009 ‘Generation Of Spatial Information System For Architecture With Laser scanning Data', The International Archives Of The Photogrammetry, Remote Sensing And Spatial Information Sciences, Vol. XXXVIII, Part 3/W8, ISSN 1682-1750, Paris, 2009, pp. 87-92.
Coppadoro, G, Pastore, G, Hansen, H, Tedeschi, C, Fregonese, L & Taffurelli, L 2010, Antonio Maria Viani e la facciata di Palazzo Guerrieri a Mantova, (a cura di Coppadoro, G), ALINEA editrice,Firenze, ISBN 9788860554918.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).