"FRAMMENTI DI STORIA”. IL RICONOSCIMENTO AUTOMATICO DEI MOTIVI DECORATIVI DELLA CERAMICA KAMARES
DOI:
https://doi.org/10.48258/arc.v3i3.142Parole chiave:
Ceramica, Computer Vision, Pattern Recognition, DatabaseAbstract
An important feature of the Minoan culture is the pottery of Kamares style, which documents the Cretan cultural production between the first half of the 2nd millennium BC. This high level painted production, characterized by the combination of several diverse motifs, presents an enormous decorative repertoire. The extraordinary variety of combinations between elementary motifs according to a complex visual syntax makes interesting the automatic identification of the motifs, particularly upon potsherds.
A completely automatic pipeline to accomplish this task is still a challenge even for today state-of-the-art Computer Vision and Pattern Recognition. Here we describe a possible approach to this daunting task and report about the promising results obtained. More precisely, starting from the identification of the region of interest in a digital image, motif extraction, and robust contour detection should be performed to obtain a bag of digital shapes. In a second phase each of the extracted shapes has to be classified according to prototypes in a database produced by an expert. The co-occurrence of the different shapes in a specimen will, in turn, be used to help the archaeologists in the cultural and even chronological setting.Riferimenti bibliografici
Attneave F. (1954), Some informational aspects of visual perception, in Psychological Review 61, pp. 183–193.
Belongie S., Malik J., Pizicha J. (2002), Shape matching and object recognition using shape contexts, in IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence 24, pp. 509–522.
Biderman I. (1985), Human image understanding: Recent research and a theory, in Computer Vision Graphics Image Processing 32, , pp. 29–73.
Escalera S., Fornes A., Pujol O., Escudero A., Radeva P. (2009), Circular blurred shape model for symbol spotting in documents, in Proceedings of ICIP, 16th IEEE International Conference on Image Processing, Cairo, pp. 2005-2008.
Guarnera G. C., Stanco F., Tanasi D., Gallo G. (2010), Classification of decorative patterns in Kamares pottery, in M. Samuelcik (a cura di), Proceedings of SCCG 26th Spring Conference on Computer Graphics, pp. 20-23.
Levi D., Carinci F. (1988), Festòs e la Civiltà Minoica, vol. II. Roma.
Mcneill G., Vijayakumar S. (2006), Hierarchical Procrustes matching for shape retrieval, in CVPR '06: Proceedings of the 2006 IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, pp. 885–894.
Shen D., Jin L., Chang H., Wu H. (2005), Trademark retrieval based on block feature index code III, pp. 177–180.
Stanco F., Tanasi D., Guarnera C., Gallo G., (2011) Automatic classification of decorative patterns in the Minoan pottery of Kamares style, in C. Papaodysseus (a cura di), Pattern Recognition and Signal Processing in Archeometry: Mathematical and Computational Solutions for Archeology, IGI Global.
Stanco F., Tanasi D., (2011) Experiencing the Past. Computer Graphics in Archaeology, in F. Stanco, S. Battiato, G. Gallo, (a cura di), Digital Imaging for Cultural Heritage, CRC Press.
Walberg G., 1978, The Kamares style. Overall effects, in Acta Universitatis Upsaliensis, vol. 10, Uppsala.
Xu C., Liu J., Tang X., (2008), 2d shape matching by contour flexibility, in IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence 31, pp. 180–186.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).