IL FENOMENO VOLUNTEERED GEOGRAPHIC INFORMATION
Keywords:
VGI, CROWDSOURCING, CITIZEN SCIENCEAbstract
The contribution addresses the phenomenon of Voluntereed Geographic Information
explaining these new and burgeoning sources of information offers multidisciplinary scientists an unprecedented opportunity to conduct research on a variety of topics at multiple spatial and temporal scales. In particular the contribution refers to two COST Actions which have been recently activated on the subject which are
particularly relevant for the growing of the European scientific community.
References
Goodchild, M. F. (2007). Citizens as sensors: the world of volunteered geography. GeoJournal, 69(4), 211–221. doi:10.1007/s10708-007-9111-y
Howe, J. (2008). Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business (1° ed.). New York, NY, USA: Crown Publishing
Group.
O'Reilly, T. (2009). What is Web 2.0. O'Reilly Media, Inc.
O'Reilly, T. (s.d.). What Is Web 2.0 Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. http://www.oreillynet.com/pub/a/
oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20. html, accessed 4 May 2009. Recuperato 31 marzo 2014, da http://www.oreillynet.com/pub/a/
oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20. html
Science Communication Unit, University of the West of England, Bristol (2013). Science for Environment Policy Indepth Report: Environmental Citizen Science. Report produced for the European Commission DG Environment, December 2013. Available at: http://ec.europa.eu/science-environment-policy
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).